Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Presentatie

  • : Vanuit De Duisternis Naar Het Licht
  • : « Allah is de Helper van degenen die geloven. Hij voert hen van de duisternis naar het licht. En degenen die ongelovig zijn: hun helpers zijn de Taghoet, zij voeren hen van het licht naar de duisternis. Diegenen zijn de gezellen van de Hel, zij zullen daar eeuwig levenden zijn.
  • Contact

Zoeken

17 janvier 2012 2 17 /01 /janvier /2012 12:08

Het neerslaan van de blikken!

   

1) Het neerslaan van de blik staat het toe om zich conform te stellen aan de bevelen van Allah, wat de essentie en zelfs het geluk van de mens vormt.

Niets is voordeliger voor de dienaar in dit leven en in het hiernamaals dan zich conform te stellen aan de bevelen van zijn Heer.

Ook bereikt de persoon het geluk niet in deze wereld en in het hiernamaals, zonder dat hij zich hieraan aanpast. En niemand overkomt hem of haar een kwaad, behalve als hij of zij deze bevelen heeft achterwege gelaten.

  

2) Het neerslaan van de blik verhindert deze vergiftigde pijl (de verboden blik) het hart te bereiken, wat zonder twijfel de persoon tot zijn verlies zal leiden.

 

3) Het neerslaan van de blik staat het toe om een intimiteit met Allah aan te voelen en zorgt ervoor dat het hart zich volledig gaat overgeven aan Hem.

In tegenstelling tot het kijken naar datgene wat verboden is, wordt de aandacht van het hart versnipperd, verstrooid en verwijdert het zich van Allah. En niets is meer vernietigend voor de mens dan het kijken naar al hetgeen dat verboden kan zijn, voor zover dat dit aanzet tot een nonchalant gedrag tegenover zijn Heer bij de mens.


4) Het neerslaan van de blik verstevigt het hart en maakt het blij. Omgekeerd verzwakt en bedroefd het hart van de persoon die zijn blikken niet onder controle kan houden.

 

5) Het neerslaan van de blik verlicht het hart, dat in tegenstelling bij het kijken naar datgene wat verboden is, versomberd.

Het is om die reden dat Allah het vers van het licht na het vers over de blik heeft geopenbaard, Allah zegt: « Zeg tegen de gelovige mannen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken », vervolgens heeft Hij de vruchten gegeven: « Allah is het Licht van de hemelen en de aarde. De gelijkenis van Zijn licht is als een nis met een lamp erin: de lamp bevindt zich in een glas. » [Soerate an-Noer vers 35] Dit wil zeggen gelijk aan Zijn licht in het hart van de gelovigen die zijn verplichtingen vervuld hebben en die zich verwijderd hebben van de geboden. En wanneer het hart verlicht, aanvaardt het een veelheid van goede daden van alle kanten. In tegenstelling tot wanneer het hart versombert, laat het een ruimte achter voor een stortvloed van rampen die het van alle kanten bereikt. Dus, al hetgeen dat men kan bedenken van afkeurenswaardige zaken, innovaties, dwalingen, het volgens van de passies, het zich verwijderen van de leiding en van datgene dat naar geluk leidt, en het zich bezig houden met datgene wat leidt tot ongeluk, dit alles kan enkel en alleen verjaagt worden door het licht dat zich in het hart bevindt. Maar als dit licht dooft, vindt de mens zich terug zoals een blinde die zijn weg zoekt in de duisternis van de nacht.

  

6) Het neerslaan van de blik geeft een uitdrukking van oprechtheid aan de persoon die het toestaat om de waarachtige persoon te onderscheiden van de bedrieger en de oprechte persoon te onderscheiden van de leugenaar. Sjah ibn Sjajâ‘ Al-Karamânî zei: « Degene die zijn gehechtheid aan de Soennah toont en die toegewezen is op een permanente controle over zichzelf, zich afhoudt van de blik naar de verboden zaken, afstand doet van zijn passies en die de gewoonte heeft om toegestaan voedsel te eten, de uitdrukking op zijn gezicht bedriegt dan niet. »

 

7) Het neerslaan van de blik verstevigt het hart en geeft het moed en kracht. Bij Zijn gratie, verenigt Allah 2 giften in hem: Enerzijds het oordeel en het onderscheidingsvermogen en anderzijds zelfbeheersing.

Zoals het gezegd is in een verhaal (âthar): « Iblies vlucht weg van elke persoon die strijdt tegen zijn passies.» En de duivel volgt integendeel degene die hieraan tegengesteld is, in naam van het rampzalige, onderdanige, verachtelijke en onwaardige karakter van zijn ziel.

 

Zoals Al-Hassan heeft gezegd: « Dat zij vooruit gaan naar het geluid van de hoeven van een muilezel of de soepele gang van een paard, de vernedering van de zonde verlaat hun hart nooit. Bijgevolg vernedert Allah degene die Hem ongehoorzaam is. » Allah wil zo degenen die ongehoorzaam tegenover Hem zijn, vernederen.

In de Koran zijn de macht en de eer verbonden aan de gehoorzaamheid aan Allah.

De verlaging en de vernedering zijn verbonden aan Zijn ongehoorzaamheid. Allah zegt: « De macht behoort toe aan Allah, evenals aan Zijn Boodschapper en aan de gelovigen. »

 

Het geloof bestaat uit woorden en daden; innerlijk en uiterlijk. Allah zegt: « Wie eer wenst (weet), dat alle macht aan Allah behoort. Tot Hem stijgt het reine woord en de goede daad verheft het (tot Hem). » Dit wil zeggen dat degene die macht wil, deze zoekt in de gehoorzaamheid aan Allah, een herinnering van goede woorden, vrome daden, zoals het is overgeleverd in de smeekbede van het nachtgebed. « Voorwaar, degene die U beschermd heeft, zal niet vernederd worden en degene die U als vijand genomen hebt, zal niet geëerd worden. »

Degene die Allah gehoorzaamt, beschermt Allah in deze gehoorzaamheid en haalt er eer uit in functie van de graad van zijn gehoorzaamheid. En door Hem niet gehoorzaam te zijn, verwijdert men zich van Hem en verlaagt men zichzelf op hetzelfde moment.

 

8) Het neerslaan van de blik verbiedt de duivel om toegang te krijgen tot het hart, want hij treedt het hart binnen via de (verboden) blik en hij arriveert sneller in het hart dan de lucht een lege plaats binnentreedt.

De duivel stelt hem het beeld dan voor dat hij gezien heeft en maakt dit mooier, hij maakt er dan een afgod van waaraan het hart gehecht is. Vervolgens controleert hij het en beproeft hij het door zijn hart te ontsteken met het vuur van verlangens dat gevoed wordt door zonden, die hem nooit zouden bereikt zijn zonder deze verboden blik, maar het hart is al in hevige brand.

Elke zucht wakkert enkel en alleen dit vuur dat nu knettert, nog meer aan. Het is te laat, het hart is omringd, omsingeld langs alle kanten, zoals een ooi ten midden van een brandend erf. Bijgevolg zullen degenen die naar harame zaken keken, bestraft worden in hun graf door een bed van vuur waarover de zielen zullen beschikken totdat zij terug in hun lichamen (op de Dag der Opstanding) zullen worden gebracht. Dat is hetgeen wat werd getoond in een droom aan de Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) volgens een authentieke hadith.

  

9) Het neerslaan van de blik bevrijdt het hart opdat zij kan mediteren over de zaken die haar voordeel brengen en zich eraan toewijden. Daarentegen wendt het hart zich af bij het kijken naar verboden zaken, als dit zich mengt tussen de mens en zijn hart. Hij verliest zijn gedachten en hij volgt zijn passies waardoor hij de oproep van zijn Heer vergeet.

Allah zegt: « En volg degene niet wiens hart Wij Onze gedachtenis hebben doen veronachtzamen en (die) zijn begeerten volgt: en hij is in overtreding in zijn zaak.» [Soerate al-Kafh vers 28] De verboden blik is de oorzaak van deze 3 kwaden.

 

10) Het oog en het hart zijn met elkaar verbonden, het ene is bezig met wat het andere zich bezig houdt. Het hart is enkel zuiver door de zuiverheid van de blikken en het oog is enkel zuiver door de zuiverheid van het hart. Hetzelfde telt wanneer het hart bedorven is door de corruptie van de blik en het oog bedorven is door de corruptie van het hart.

Dus, als het oog bedorven is, zal het hart volgen. Het zal dan als een vuilbak worden waarin onzuiverheden, bezoedelingen en vuiligheden zich mengen. Zo’n hart is niet in staat de kennis van Allah te verkrijgen, het is niet bekwaam om van Hem te houden en om tot Hem terug te keren.

Hoe zou dit hart een intimiteit voor zijn Heer kunnen voelen en het plezier van het naderen tot Hem kunnen proeven, als het hart alles bevat wat tegenovergesteld is aan dat?

 

[Bron: De ziekte en zijn remedie van Ibn al-Qayyim]

 

Partager cet article
Repost0

commentaires