Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Presentatie

  • : Vanuit De Duisternis Naar Het Licht
  • : « Allah is de Helper van degenen die geloven. Hij voert hen van de duisternis naar het licht. En degenen die ongelovig zijn: hun helpers zijn de Taghoet, zij voeren hen van het licht naar de duisternis. Diegenen zijn de gezellen van de Hel, zij zullen daar eeuwig levenden zijn.
  • Contact

Zoeken

22 avril 2010 4 22 /04 /avril /2010 19:48

Een persoon uit de islam verbannen

 

 

Imam : Abdallah Ibn ‘Abderrahmân Aboe Boutayn [1]

Bron : Dourar As-Saniyya volume 10 pg 401

بسم الله الرحمن الرحيم

 

 

Om het verbannen van een individu uit de islam, uit te voeren, kiezen wij ervoor om de betekenis van de ayaat, de ahadith en de uitspraken van de geleerden samen - die al het ongeloof van degene die een deelgenoot aan Allah toekent door een ander dan Hem te aanbidden -, aan te tonen. En geen enkel argument kan een verschil maken tussen de gegeven persoon en een andere:

 

Allah heeft gezegd :

 

« Voorwaar, Allah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten toegekend worden, maar Hij vergeeft daarnaast alles, aan wie Hij wil. »

(Soerate an-Nisa’ 4 vers 48)

Et Allah heeft gezegd :

 

« … dood dan de veelgodenaanbidders waar jullie hen ook aantreffen en grijp hen … »

(Soerate at-Tawbah 9 vers 5)

 

Et dit is algemeen voor elke afgodendienaar.

 

En alle geleerden van de werken over het Recht, praten over de status van de afvallige. De eerste vorm van afvalligheid dat zij vermelden is: Een gelijke toekennen aan Allah. Zij zeggen : « Degene die een deelgenoot toeschrijft aan Allah, wordt een ongelovige. » En zij maakten geen uitzondering voor de onwetende.

 

Zij zeggen ook: « Degene die een echtgenoot of een zoon aan Allah toekent, wordt een ongelovige.» En zij maakten geen uitzondering voor de onwetende. « En degene die ‘Aisja, de vrouw van de profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) beschuldigt van overspel, is een ongelovige. Degene die spot met Allah of Zijn boodschappers of Zijn boeken, wordt een ongelovige volgens de unanimiteit van allen, aangezien Allah gezegd heeft:

 

« En als jij (O Mohammed) hen vraagt (over hun gespot), dan zullen zij zeker antwoorden: "Wij kletsten en schertsten maar wat." Zeg: "Plachten jullie de spot te drijven met Allah en Zijn Verzen en Zijn Boodschapper?" Verontschuldig jullie maar niet, jullie zijn ongelovig geworden nadat jullie geloofden. »

(Soerate at-Tawbah 9 vers 65- 66 )

 

En zij vermeldden nog veel vormen waarover ze allen unaniem waren over het ongeloof van degene die ze verricht. En zij maakten geen enkel verschil tussen een persoon in kwestie of een andere.

 

Dan zeiden ze: « Degene die de islam verlaat, wordt bevolen om zich terug te trekken en als hij weigert, moet hij gedood worden. »

 

Zij beoordelen hem dus al als afvallige alvorens hem te hebben bevolen om zich terug te trekken, want het bevel om dit te doen, kamt nadat hij afvallig is geworden. Dit bevel kan alleen toegepast worden op het individu in kwestie.

 

Zij vermeldden ook over dit onderwerp: De status van degene die zelfs nog maar één religieuze verplichting van de 5 pijlers van de islam ontkent, net zoals van degene die het kleinste religieuze verbod wettig maakt, zoals alcohol, varkensvlees of andere … Of van degene die twijfelt over de religieuze status van deze personen, is een ongelovige als deze persoon deze verplichtingen of geboden kent en deze dan bewust ontkent.

 

Maar ze hebben dit – wat we hebben geciteerd - niet gezegd over de afgodendienaar en degene die gelijk is aan hem. Ze noemen hem zelfs « ongelovige » en ze hebben geen uitzondering gemaakt voor de onwetende. Ze hebben ook geen enkel onderscheid gemaakt tussen een persoon in kwestie en een andere. En zoals we hadden gezegd, het bevel om zich terug te trekken, kan enkel gegeven worden aan een persoon in kwestie.

 

Is het mogelijk dat een moslim twijfelt over het ongeloof van degene die zegt:  « Allah heeft een echtgenote of een zoon »? Of « Djibriel heeft zich vergist en heeft de boodschap aan de verkeerde persoon geopenbaard »? Of bewist dat er een wederopstanding zal zijn na de dood of één van de profeten betwist. Zal een moslim een verschil maken tussen een persoon die deze zaken doet of een andere?

 

De profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) heeft gezegd :

« Degene die zijn religie verandert, vermoord hem! »

(Boechaarie)

 

En dit omvat een individu in kwestie net zoals alle andere. En de ergste verandering in de religie, is het aanbidden van een ander dan Allah, aangezien Allah heeft gezegd:

 

« Voorwaar, Allah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten toegekend worden, … »

(Soerate an-Nisa’ 4 vers 48)

 

En de profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) heeft gezegd toen ze hem vroegen: « Wat is de grootste zonde?»:

« Dit is als je een gelijke aan Allah geeft, Die jou geschapen heeft. »

(Boechaarie et Moeslim)

 

Wat betreft de woorden van Cheykh [Ibn Taymiya] toen hij praatte over afgoderij, zei hij: « Maar door de overheersing van onwetendheid van veel hedendaagse geleerden, kunnen wij hen de status van ongelovige toeschrijven, zolang dat de leringen van de boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam)hen niet hebben bereikt.»

 

Het lijkt dat hij hier praat over een specifieke persoon, aangezien hij in andere passage categoriek was over het ongeloof van degene die afgoderij pleegt. En hij weerhield zich niet om hen de status van ongelovige te geven zolang het bewijs hen niet is uitgelegd. Toen hij bijvoorbeeld zei over de bemiddelaars die aangeroepen worden buiten Allah:

  

« Degene die de engelen en de profeten als bemiddelaars plaatst tussen hem en Allah, om tot hen gebeden te richten en zich te onderwerpen aan hen, om hen te vragen om het goede te laten uitkomen en het slechte van hen te verwijderen of om hen vergiffenis voor hun zonden te vragen, leiding van de harten, troost tegen de angsten. Hij is ongelovig volgens de unanimiteit van alle moslims … »[2]

 

Dan heeft hij gezegd:  « Degene die bevestigt dat er tussen Allah en zijn schepsels bemiddelaars bestaan, die zoals de bemiddelaars tussen een koning en zijn volk zijn, op zo’n manier dat zij de benodigdheden van de schepsels aan Allah doorgeven. D.w.z. dat de schepsels aan de bemiddelaars vragen, die het dan vragen aan Allah, net zoals de bemiddelaars de eisen van het volk doorgeven aan hun koning. Maar de mensen richten zich tot hen uit respect voor de koning, om niet rechtstreeks met de koning zelf te praten, aangezien de bemiddelaars meer intiem zijn met de koning. Degene die bevestigt dat er bemiddelaars bestaan tussen Allah en Zijn schepsels, is een ongelovige polytheïst aan wie bevolen wordt zich terug te trekken, zo niet moet hij geëxecuteerd worden.»[3]

 

Kijk hoe hij het heeft gezegd: « Hij is ongelovig volgens de unanimiteit van de moslims ». Hij was hier voor deze situatie categoriek en hij bevestigde dat het volgens de unanimiteit van alle moslims is en hij heeft hier niet gezegd: « Wij kunnen hen de status van ongelovige geven zolang de leringen van de boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) niet tot hen gekomen is. »

 

En wanneer hij zei: « Degene die bevestigt dat er bemiddelaars bestaan tussen Allah en Zijn schepsels : hij is een ongelovige polytheïst aan wie men beveelt om zich terug te trekken. » Hij was hier categoriek dat deze persoon een ongelovige is alvorens hij opgeroepen werd om berouw te tonen.

 

En deze zaak waarover de Cheykh een uitspraak heeft gedaan - dat degene die dit doet een ongelovige is volgens de unanimiteit van alle moslims -, is exact hetzelfde wat we vandaag zien gebeuren bij deze monumenten in het grootste deel van de moslimlanden. Ze hebben het zelfs erger gemaakt door er nog andere zaken aan toe te voegen: zoals offers brengen, geloftes afleggen, sommigen knielen zelfs op de grond neer voor hen …

 

Wij zeggen dus: degene die dit doet bij deze monumenten, is een ongelovige polytheïst zonder enige twijfel. Dit is bewezen in de Koran, de Soennah en de unanimiteit. En we weten zeker dat zij die dit doen en van zichzelf zeggen dat ze moslim zijn, hierin gevallen zijn door onwetendheid, aangezien dat als zij wisten dat dit alles hun compleet verwijderd van Allah en dat het afgoderij is dat Allah verboden heeft, zij het nooit zouden verricht hebben! Dus, alle geleerden hebben hen verbannen uit de islam zonder hen het excuus te gunnen van onwetendheid. Omgekeerd aan wat sommige dwalende zeggen: « Zij zijn geëxcuseerd voor hun onwetendheid.»

 

Dit is praten over Allah zonder kennis en men antwoordt hen gevat door het vers te reciteren:

 

« Een groep heeft Hij leiding gegeven en voor een andere groep is hun dwaling terecht. Voorwaar, zij namen de duivels als beschermers, naast Allah, en zij dachten dat zij waarlijk rechtgeleiden waren! »

(Soerate al-Aa’raaf 7 vers 30)

 

En:

« Zeg (O Mohammed): "Zullen wij u op de hoogte brengen van wie de grootste verliezers zijn door (hun) daden?" (Het zijn) degenen wiens daden vruchteloos waren in het wereldse leven. En zij dachten dat zij goed werk verrichtten. »

(Soerate al-Kahf 18 vers 103-104)

Hetzelfde geldt voor de khawaridj: Zij werden streng veroordeeld, ondanks wat zij allemaal deden, dit alleen maar deden uit onwetendheid; Nochtans dit (deze onwetendheid) was geen excuus voor hen. En dit is het antwoord voor degene die toegeven dat wat zij verrichtten, afgoderij is!

 

Maar de meerderheid van de mensen zeggen datgene wat deze dwalenden bevestigen bij hun monumenten: dit is geen afgoderij! Integendeel, het is zelfs toegestaan! Of het is aanbevolen! Zoals sommige dwalende imams beweren.

 

Wat betreft de woorden van Cheykh [Ibn Taymiya]: « Maar door de overheersing van onwetendheid van veel hedendaagse geleerden, kunnen we hen de status van ongelovige toekennen.» Hij heeft niet gezegd dat zij geëxcuseerd zijn! Maar hij heeft zich ingehouden om hen de status van ongelovige toe te kennen zolang de uitleg hen niet is gegeven. Men moet dus deze uitspraken samenbrengen en zeggen: Hij wil zeggen dat toen wij van iemand een woord van ongeloof hoorden, of in sommige poëzie of andere: Wij ons niet haasten om hen de status van ongelovige te geven bij het zien of horen van dit over hem, zolang we hem niet het wettelijk bewijs hebben uitgelegd. En dit alles bevestigt dat die mensen die de doden, engelen of anderen aanroepen uit liefde of uit hoop dat zij antwoorden op hun gebeden: ongelovige polytheïsten zijn.

 

Maar het uitleggen van de leringen van de profeet (salla Allahoe ‘alayhi was salam) aan de gravenaanbidders is vandaag de dag onmogelijk geworden, aangezien zij sinds jongs af aan zo worden opgevoed totdat ze oud zijn. En hun imams hebben dit sterk benadrukt in hun harten en hebben hen dit verfraaid, zodat wanneer iemand weg wil gaan van deze mensen om hun dwaling te onthullen, zij snel vermoord zullen worden, want de plaag is verergerd door deze zogezegde geleerden die deze dingen hebben verfraaid aan de mensen.

 

En dan zijn er ook nog hun staatsleiders die deze monumenten van afgoderij laten bouwen en deze bevolken, en zij blijven zich eraan houden: alleen een geleerde die zij kennen en waarderen, zou hun de leringen van de profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) kunnen uitleggen. Maar zoals de hadîth zegt:

 

« Hetgeen waarvoor ik het meest vrees voor mijn gemeenschap, zijn de imaams die doen dwalen … »

(Tirmidhî, Aboe Dâwoed, Ibn Mâjah, Ahmed et Dârimî.)

 

En het was overgeleverd dat deze gemeenschap vernietigd zal worden door de mensen die de Koran reciteren en de geleerden.

 

En Allah is de Alwetende.

 

 

 

 [1] Hij is de imam, de grote geleerde, de jurist en moefti van het land van Najd : ‘Abdallah Ibn ‘Abderrahmân Ibn ‘Abdel‘Azîz Ibn ‘Abderrahmân Ibn ‘Abdallah Ibn Soultân Ibn Khamîs, genoemd zoals hun voorouder « Abou Boutayn » in het land van Najd. Hij is geboren in 1194 H. (1780 n.C.) en gestorven in 1282 H. (1866 n.C.)
[2] Majmoû‘ Al Fatâwâ volume 1 pg 124
[3]Majmoû‘ Al Fatâwâ volume 1 pg 126

 

Partager cet article
Repost0

commentaires